Twoje dziecko brzydko pisze i nie chce rysować?

Problemy z pisaniem i rysowaniem u dzieci – czy to zawsze brak zdolności?


Czy Twoje dziecko ma problemy z pisaniem lub rysowaniem? Czy zauważasz, że jego pismo jest nieczytelne, a prace plastyczne odbiegają od rówieśników? A może skarży się, że szybko męczy mu się ręka, lub widzisz, że mocno przyciska ołówek? Problemy z pisaniem i rysowaniem mogą być sygnałem trudności, które warto zrozumieć i odpowiednio wspierać.


Dlaczego dziecko brzydko pisze lub unika rysowania?


1. Męczliwość ręki i zbyt mocne przyciskanie narzędzi

Niektóre dzieci podczas pisania lub rysowania mocno przyciskają ołówek, kredkę czy długopis. To może wynikać z niedojrzałości mięśni dłoni lub złych nawyków chwytu. Mocne naciskanie powoduje szybsze zmęczenie ręki, a dziecko może stracić chęć do dalszego pisania.


2. Problemy z motoryką małą

Precyzyjne ruchy dłoni wymagają odpowiednio rozwiniętej motoryki małej. Dziecko, które ma trudności z takimi zadaniami, może pisać brzydko lub unikać rysowania, ponieważ czynności te są dla niego trudne i męczące.


3. Zaburzenia integracji sensorycznej

Dzieci z zaburzeniami SI mogą odczuwać dyskomfort podczas trzymania narzędzi do pisania lub nie radzić sobie z planowaniem ruchów. Objawia się to chaotycznym pismem, niestarannymi rysunkami lub całkowitym unikaniem tych aktywności.


4. Brak motywacji lub niechęć

Czasami dzieci nie lubią pisać lub rysować, bo uważają te czynności za nudne lub trudne. Warto zastanowić się, czy w szkole lub w domu nie pojawia się presja na perfekcję, która może je zniechęcać.


Przykłady z życia dziecka

  • Ania z klasy I: Zawsze pisze bardzo nieczytelnie. Rodzice zauważyli, że zbyt mocno przyciska ołówek, a po 10 minutach rysowania mówi, że boli ją ręka. Po kilku zajęciach z terapii ręki nauczyła się, jak lepiej trzymać narzędzia do pisania.
  • Kuba z zerówki: Niechętnie rysował i często przerywał prace plastyczne. Okazało się, że miał problemy z motoryką małą. Zabawy z plasteliną i piaskiem kinetycznym sprawiły, że zaczął chętniej rysować.


Jak pomóc dziecku?

1️⃣ Obserwuj i reaguj
Zwróć uwagę na to, czy dziecko mocno przyciska narzędzia, szybko się męczy lub skarży na ból ręki. To może być sygnał, że wymaga wsparcia.

2️⃣ Terapia ręki
Zajęcia z terapii ręki to świetne rozwiązanie dla dzieci z problemami grafomotorycznymi. Specjalista pomoże poprawić chwyt narzędzi, wzmocni mięśnie dłoni i nauczy lepszego planowania ruchów.

3️⃣ Ćwiczenia w domu

  • Zabawy z plasteliną, piaskiem kinetycznym czy koralikami.
  • Malowanie palcami lub na dużych powierzchniach, by wzmocnić mięśnie.
  • Nauka prawidłowego chwytu narzędzi do pisania za pomocą specjalnych nakładek.

4️⃣ Motywacja i pozytywne wsparcie
Chwal wysiłek, nie efekt końcowy. Unikaj porównań z innymi dziećmi. Stwórz atmosferę, w której dziecko poczuje się bezpieczne i akceptowane.

5️⃣ Konsultacje ze specjalistą
Jeśli trudności się utrzymują, warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże zdiagnozować problem.


Podsumowanie

Problemy z pisaniem i rysowaniem nie oznaczają braku zdolności. Często wynikają z trudności rozwojowych, które można przezwyciężyć dzięki terapii, odpowiednim ćwiczeniom i wsparciu rodziców. Twoja uwaga i zaangażowanie mogą pomóc dziecku w rozwijaniu tych kluczowych umiejętności.


Pobierz darmowego ebooka z listą 195 objawów zaburzeń integracji sensorycznej! Poznaj przykłady nadwrażliwości

i podwrażliwości, które mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie.


📩 Obserwuj mnie także na Instagramie, TikToku

i YouTube po więcej wskazówek i porad!


• problemy z pisaniem u dzieci • trudności z rysowaniem u dziecka • dlaczego dziecko nie lubi pisać • problemy grafomotoryczne • ćwiczenia na poprawę pisania • rozwój motoryki małej u dzieci • zaburzenia integracji sensorycznej a pisanie • rola rodzica w nauce pisania • jak pomóc dziecku, które nie lubi pisać • terapia ręki • zdolności plastyczne u dzieci • dziecko unika rysowania – co robić • etapy nauki pisania • motywowanie dziecka do rysowania • znaczenie rysowania w rozwoju dziecka

Dlaczego warto mi zaufać?


Jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapeutka integracji sensorycznej i terapeutka ręki oraz nauczycielka języka włoskiego zdobywałam doświadczenie pracując w publicznych

i prywatnych szkołach i przedszkolach, zarówno w Warszawie, jak i na terenach wiejskich, w grupach kilku i dwudziestu kilku osobowych.

Moją pasją jest rozwijanie dziecięcego potencjału, dlatego wciąż się uczę i doskonalę swoje umiejętności, by jak najlepiej wspierać swoich podopiecznych.

Na tej stronie znajdziesz wiele cennych wskazówek i materiałów, które pomogą Ci uczynić naukę Twojego dziecka łatwiejszą

i przyjemniejszą, a także wesprą Cię w codziennych wyzwaniach.

Zajrzyj, by dowiedzieć się więcej, jak pomóc swojemu dziecku

w pełniejszym rozwoju!

Witaj!

Wspieram rodziców w zrozumieniu, że zachowanie dziecka to nie tylko kwestia „grzeczności”, ale także wynik różnych potrzeb rozwojowych.

Dzieki mojej wiedzy o procesie uczenia, integracji sensorycznej

i emocjach, pomagam znaleźć odpowiednie rozwiązania, które wspierają rozwój dziecka zarówno

w sferze edukacyjnej, jak

i emocjonalnej.

Moim celem jest, aby każde dziecko mogło w pełni wykorzystać swój potencjał, a rodzice lepiej rozumieli jego potrzeby i zachowania.


Roberta

POBIERZ ZA DARMO!

Ebook: Zrozumieć świat zmysłów- przewodnik po nadwrażliwości

i podwrażliwości sensorycznej

Dołącz do nas w mediach społecznościowych!

Aktualizuj pliki Cookies