Czego unikać w wychowaniu dziecka z zaburzeniami SI? Najczęstsze błędy i ich konsekwencje
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej (SI) może mieć trudności z codziennym funkcjonowaniem – zarówno w domu, jak i w przedszkolu czy szkole. Niestety, nieświadomie popełniane błędy wychowawcze mogą pogłębiać jego problemy zamiast je łagodzić. Czego unikać, by wspierać rozwój dziecka, a nie utrudniać mu codzienności?
1. Bagatelizowanie trudności dziecka
❌ „Każde dziecko tak ma”
❌ „Z tego się wyrasta”
❌ „Przecież to nic takiego”
✅ Dlaczego to błąd?
Zaburzenia SI nie są fanaberią ani przejściowym kaprysem. Ignorowanie trudności dziecka może prowadzić do frustracji, niskiej samooceny i wycofania społecznego.
✅ Co robić zamiast tego?
Obserwuj dziecko, szukaj przyczyn jego zachowań i dostosowuj środowisko do jego potrzeb.
2. Zmuszanie dziecka do kontaktu z nieprzyjemnymi bodźcami
❌ „Musisz zjeść to danie, nie może ci przeszkadzać jego konsystencja”
❌ „Załóż tę bluzkę, nie marudź, że metka drapie”
❌ „Chodź na plac zabaw, musisz się przyzwyczaić do hałasu”
✅ Dlaczego to błąd?
Dziecko z zaburzeniami SI nie „przyzwyczai się” do bodźców, które są dla niego nie do zniesienia. Zmuszanie go do kontaktu z tym, co sprawia mu dyskomfort, prowadzi do stresu i unikania nowych doświadczeń.
✅ Co robić zamiast tego?
Dostosuj otoczenie – wybieraj ubrania z delikatnych materiałów, podawaj jedzenie o odpowiedniej konsystencji, stopniowo oswajaj dziecko z nowymi bodźcami w bezpieczny sposób.
3. Nadmierna kontrola i ograniczanie ruchu
❌ „Nie biegaj, bo się przewrócisz”
❌ „Przestań się wiercić, usiądź spokojnie”
❌ „Nie huśtaj się tak mocno”
✅ Dlaczego to błąd?
Dzieci z zaburzeniami SI często potrzebują więcej ruchu, aby regulować swój układ nerwowy. Zakazywanie aktywności może powodować frustrację i nasilać trudne zachowania.
✅ Co robić zamiast tego?
Zaproponuj dziecku aktywności wspierające rozwój sensoryczny – turlanie, huśtanie, skakanie, zabawy na świeżym powietrzu.
4. Nadmierne chronienie przed bodźcami
❌ „Skoro hałas ci przeszkadza, to nie będziemy chodzić do sklepów”
❌ „Nie będziemy bawić się farbami, bo nie lubisz się brudzić”
❌ „Nie musisz jeść nic nowego, skoro boisz się nowych smaków”
✅ Dlaczego to błąd?
Ograniczanie doświadczeń sprawia, że dziecko nie ma szansy na stopniowe oswajanie bodźców. Może to prowadzić do jeszcze większej wrażliwości i trudności w przyszłości.
✅ Co robić zamiast tego?
Stopniowo i w kontrolowanych warunkach wprowadzaj nowe bodźce – słuchajcie muzyki o różnej głośności, próbujcie nowych faktur w zabawie, eksperymentujcie z jedzeniem.
5. Karanie za trudne zachowania wynikające z problemów sensorycznych
❌ „Dlaczego znowu jesteś taki rozdrażniony?”
❌ „Nie krzycz, przecież nic się nie stało!”
❌ „Jak możesz nie czuć bólu? Udajesz?”
✅ Dlaczego to błąd?
Dziecko z zaburzeniami SI nie kontroluje swoich reakcji na bodźce. Kara za zachowanie, którego nie jest w stanie zmienić, prowadzi do poczucia winy i stresu.
✅ Co robić zamiast tego?
Zamiast karać, pomóż dziecku znaleźć strategie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami – stwórz cichy kącik do wyciszenia, proponuj aktywności regulujące układ nerwowy.
6. Brak stałej rutyny i przewidywalności
❌ „Dzisiaj pójdziemy na plac zabaw… a nie, jednak do sklepu”
❌ „Zaraz wracamy do domu… jednak zostajemy dłużej”
❌ „Teraz spróbujemy czegoś nowego, nie planowałam tego wcześniej”
✅ Dlaczego to błąd?
Dzieci z zaburzeniami SI lepiej funkcjonują w przewidywalnym środowisku. Nagłe zmiany planów mogą wywołać stres i frustrację.
✅ Co robić zamiast tego?
Stosuj jasny plan dnia, zapowiadaj zmiany wcześniej i korzystaj z wizualnych podpowiedzi, np. piktogramów czy zegara.
Podsumowanie
Unikając powyższych błędów, możesz znacząco poprawić komfort życia dziecka z zaburzeniami SI. Kluczowe jest zrozumienie jego trudności, dostosowanie otoczenia i wspieranie w zdobywaniu nowych doświadczeń.
💬 Jak radzisz sobie z wyzwaniami wychowania dziecka z zaburzeniami SI? Podziel się w komentarzu w moich social mediach!
Pobierz darmowego ebooka z listą 195 objawów zaburzeń integracji sensorycznej! Poznaj przykłady nadwrażliwości
i podwrażliwości, które mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie.
📩 Obserwuj mnie także na Instagramie, TikToku
i YouTube po więcej wskazówek i porad!
• zaburzenia integracji sensorycznej • objawy SI u dzieci • terapia integracji sensorycznej • nadwrażliwość sensoryczna • podwrażliwość sensoryczna • jak rozpoznać zaburzenia SI • rozwój sensoryczny dziecka • trudne zachowania a SI • terapia sensoryczna w domu • wychowanie dziecka z SI • jak wspierać dziecko z SI
• błędy w wychowaniu dziecka • integracja sensoryczna w szkole
• autyzm a zaburzenia SI • ćwiczenia sensoryczne dla dzieci
Dlaczego warto mi zaufać?
Jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapeutka integracji sensorycznej i terapeutka ręki oraz nauczycielka języka włoskiego zdobywałam doświadczenie pracując w publicznych
i prywatnych szkołach i przedszkolach, zarówno w Warszawie, jak i na terenach wiejskich, w grupach kilku i dwudziestu kilku osobowych.
Moją pasją jest rozwijanie dziecięcego potencjału, dlatego wciąż się uczę i doskonalę swoje umiejętności, by jak najlepiej wspierać swoich podopiecznych.
Na tej stronie znajdziesz wiele cennych wskazówek i materiałów, które pomogą Ci uczynić naukę Twojego dziecka łatwiejszą
i przyjemniejszą, a także wesprą Cię w codziennych wyzwaniach.
Zajrzyj, by dowiedzieć się więcej, jak pomóc swojemu dziecku
w pełniejszym rozwoju!
Witaj!
Wspieram rodziców w zrozumieniu, że zachowanie dziecka to nie tylko kwestia „grzeczności”, ale także wynik różnych potrzeb rozwojowych.
Dzieki mojej wiedzy o procesie uczenia, integracji sensorycznej
i emocjach, pomagam znaleźć odpowiednie rozwiązania, które wspierają rozwój dziecka zarówno
w sferze edukacyjnej, jak
i emocjonalnej.
Moim celem jest, aby każde dziecko mogło w pełni wykorzystać swój potencjał, a rodzice lepiej rozumieli jego potrzeby i zachowania.
Roberta
POBIERZ ZA DARMO!
Ebook: Zrozumieć świat zmysłów- przewodnik po nadwrażliwości
i podwrażliwości sensorycznej
Copyright © 2025 | naukakreatywnie.pl